37
Jean Paul Lemieux, Nu sur fond bleu, 1963
Estimate:
CA$325,000 - CA$425,000
Sold
CA$300,000
Timed Auction
BYDealers – Art canadien historique et d’après-guerre / Historical and Post-War Canadian Art
ARTIST
Jean Paul Lemieux
Size
109,2 x 61 cm / 43 x 24 in
Description
Symbole de pureté et de paradis perdu, Nu sur fond bleu (1963) de Jean Paul Lemieux s’impose par sa majesté tranquille comme un des plus beaux tableaux de ce corpus. Ici, la silhouette élancée de la jeune femme nubile est peinte avec sensibilité et pudeur, à l’image d’un songe contemplatif. Doucement baignée de lumière, la figure marche solennellement dans la béance du ciel, où sa grandeur et sa grâce paraissent décuplées. Les quelques minuscules nuages autour de son pagne renforcent sa présence, qui déborde littéralement l’aire picturale. En effet, la composition tronquée est emblématique chez Lemieux, qui recourt au plan cinématographique pour cadrer ses sujets, de sorte qu’ils semblent à la fois étudiés et captés sur le vif. Chaque détail de cette composition angulaire est contrebalancé par la touche délicate du peintre, qui insuffle force et beauté au sujet féminin.
Tantôt figurant dans un banquet champêtre, tantôt sujet esseulé au milieu d’un champ, le nu, chez Lemieux, s’inscrit dans une trame narrative poétique. Dans le présent tableau, une aura de mystère entoure la figure coiffée d’un chapeau pointu, puis drapée d’un paréo à la taille – vêtements qui rappellent la tenue marginale des personnages arlequin (Le petit arlequin, 1959; Les mi-carêmes, 1962; Jeune clown, 1970). Le profil au bras légèrement fléchi de la jeune femme évoque pour sa part le cadrage et la posture de tableaux consacrés, tels que Jeune fille dans le vent (1964) et La mort par un clair matin (1963), acquis par le Musée national des beaux-arts du Québec, ainsi que Printemps (1968), incluse dans la McMichael Canadian Art Collection. Enfin, cette œuvre incarne parfaitement l’esprit de Vent de mer, toile datée de 1963 dans laquelle des vacanciers profitent d’un bain de soleil sur la plage. L’été, les Lemieux occupaient une maison de campagne à L’Isle-aux-Coudres, où le peintre se consacrait entièrement à son art.
Avec Nu sur fond bleu, Lemieux ajoute une pièce incontournable à son répertoire le plus prisé et réaffirme avec brio sa notoriété sur la scène internationale.
(Annie Lafleur)
—
A symbol of purity and lost paradise, Jean Paul Lemieux’s Nu sur fond bleu (1963) impresses, with its quiet majesty, as one of the most beautiful pieces in this body of work. Here, the slender figure of a nubile young woman is rendered with sensitivity and modesty, as in a contemplative dream. Bathed in a soft light, the figure walks solemnly against an open sky that seems to vastly heighten her grandeur and gracefulness. The few tiny clouds around her sarong reinforce her presence, which literally transcends the pictorial area. Indeed, the truncated composition is characteristic of Lemieux, who often uses a cinematic shot to frame his subjects, so that they seem both studied and captured in action. Every detail of this angular composition is counterbalanced by the painter’s delicate touch, which breathes strength and beauty into his female subject.
Sometimes appearing at a country meal, sometimes alone in the middle of a field, Lemieux’s nude is part of a poetic narrative. In this painting, an aura of mystery surrounds the figure, who wears a pointed hat and a pareo draped around her waist—a garment that recalls the marginal attire of his harlequin figures (Le petit arlequin, 1959; Les mi-carêmes, 1962; Jeune clown, 1970). The young woman’s profile with slightly bent arm is also reminiscent of the framing and posture of such celebrated paintings as Jeune fille dans le vent (1964) and La mort par un clair matin (1963), acquired by the Musée national des beaux-arts du Québec, as well as Printemps (1968), included in the McMichael Canadian Art Collection. Finally, this work perfectly embodies the spirit of Vent de mer, a painting dating from 1963 in which vacationers are taking in the sun on the beach. In summer, the Lemieux family would occupy a cottage in L’Isle-aux Coudres, where the painter would wholly devote himself to his art.
With Nu sur fond bleu, Lemieux added an essential piece to his most prized repertoire and brilliantly reaffirmed his stature on the international scene.
(Annie Lafleur. Translation: Ron Ross)
Tantôt figurant dans un banquet champêtre, tantôt sujet esseulé au milieu d’un champ, le nu, chez Lemieux, s’inscrit dans une trame narrative poétique. Dans le présent tableau, une aura de mystère entoure la figure coiffée d’un chapeau pointu, puis drapée d’un paréo à la taille – vêtements qui rappellent la tenue marginale des personnages arlequin (Le petit arlequin, 1959; Les mi-carêmes, 1962; Jeune clown, 1970). Le profil au bras légèrement fléchi de la jeune femme évoque pour sa part le cadrage et la posture de tableaux consacrés, tels que Jeune fille dans le vent (1964) et La mort par un clair matin (1963), acquis par le Musée national des beaux-arts du Québec, ainsi que Printemps (1968), incluse dans la McMichael Canadian Art Collection. Enfin, cette œuvre incarne parfaitement l’esprit de Vent de mer, toile datée de 1963 dans laquelle des vacanciers profitent d’un bain de soleil sur la plage. L’été, les Lemieux occupaient une maison de campagne à L’Isle-aux-Coudres, où le peintre se consacrait entièrement à son art.
Avec Nu sur fond bleu, Lemieux ajoute une pièce incontournable à son répertoire le plus prisé et réaffirme avec brio sa notoriété sur la scène internationale.
(Annie Lafleur)
—
A symbol of purity and lost paradise, Jean Paul Lemieux’s Nu sur fond bleu (1963) impresses, with its quiet majesty, as one of the most beautiful pieces in this body of work. Here, the slender figure of a nubile young woman is rendered with sensitivity and modesty, as in a contemplative dream. Bathed in a soft light, the figure walks solemnly against an open sky that seems to vastly heighten her grandeur and gracefulness. The few tiny clouds around her sarong reinforce her presence, which literally transcends the pictorial area. Indeed, the truncated composition is characteristic of Lemieux, who often uses a cinematic shot to frame his subjects, so that they seem both studied and captured in action. Every detail of this angular composition is counterbalanced by the painter’s delicate touch, which breathes strength and beauty into his female subject.
Sometimes appearing at a country meal, sometimes alone in the middle of a field, Lemieux’s nude is part of a poetic narrative. In this painting, an aura of mystery surrounds the figure, who wears a pointed hat and a pareo draped around her waist—a garment that recalls the marginal attire of his harlequin figures (Le petit arlequin, 1959; Les mi-carêmes, 1962; Jeune clown, 1970). The young woman’s profile with slightly bent arm is also reminiscent of the framing and posture of such celebrated paintings as Jeune fille dans le vent (1964) and La mort par un clair matin (1963), acquired by the Musée national des beaux-arts du Québec, as well as Printemps (1968), included in the McMichael Canadian Art Collection. Finally, this work perfectly embodies the spirit of Vent de mer, a painting dating from 1963 in which vacationers are taking in the sun on the beach. In summer, the Lemieux family would occupy a cottage in L’Isle-aux Coudres, where the painter would wholly devote himself to his art.
With Nu sur fond bleu, Lemieux added an essential piece to his most prized repertoire and brilliantly reaffirmed his stature on the international scene.
(Annie Lafleur. Translation: Ron Ross)
Medium
Huile sur toile / Oil on canvas
Signature
signée et datée au bas à droite / signed and dated lower right
Provenance
Collection de/of Mr. & Mrs. J. R. Longstaffe, Vancouver
Don à la / Gift to the Vancouver Art Gallery, Vancouver
Joyner Fine Art Inc. Auctioneers & Appraisers: Canadian Art, May 17th & 18th, 1988, lot 81
Collection particulière / Private collection, Toronto
Don à la / Gift to the Vancouver Art Gallery, Vancouver
Joyner Fine Art Inc. Auctioneers & Appraisers: Canadian Art, May 17th & 18th, 1988, lot 81
Collection particulière / Private collection, Toronto
Literature
ROBERT, Guy. Lemieux, Montréal, Stanké, 1975. Œuvre reproduite en noir et blanc à la page 232. / Works reproduced in black and white on page 232.
Selected View: 1959–1984, Vancouver Art Gallery, 1985. Œuvre reproduite en couleurs à la page 78 (planche nº 48). / Work reproduced in colour on page 78 (plate 48).
Selected View: 1959–1984, Vancouver Art Gallery, 1985. Œuvre reproduite en couleurs à la page 78 (planche nº 48). / Work reproduced in colour on page 78 (plate 48).
Exhibited
Selected View: 1959-1984, Vancouver Art Gallery, January 12 to February 24, 1985.